Fotograf:	Ondrej Prosicky/Mostphotos
Fotograf: Ondrej Prosicky/Mostphotos
tisdag 08 oktober kl 07:49

Utebliven licensjakt på varg i Dalarna

Jägareförbundet Dalarna är besvikna men tyvärr inte förvånade över dagens licensjakt beslut på varg i mellersta förvaltningsområdet där Dalarna nu ingår.

Foto Privat

Enligt beslutet kommer vi inte få en minskad stam till nästa år utan snare en ökning av antalet vargar. Detta går stick i stäv med Sveriges referensvärde för gynnsam bevarandestatus på 300 vargar. Dit politiken varit tydliga att vi ska ner.
Tyvärr fortsätter Länsstyrelserna att fatta beslut om licensjakt som inte tar hänsyn till vargens påverkan på landsbygden. Hängslen och livrem är fortfarande viktigast när antalet vargar som kan jagas ska beslutas. Att företrädare för myndigheten utrycker att det pågår illegal jakt men att man saknar underlag för det påståendet, ja där faller förtroendet för myndigheten rakt ner.

Anders Gravsjö
Ordförande Jägareförbundet Dalarna