Fotograf:	Mostphotos
Fotograf: Mostphotos
torsdag 29 augusti kl 11:51

Spillningsinventering av älg 2024 - Visar på stort engagemang!

Att älgen och älgjakten engagerar är det ingen fråga om, det visar inte minst årets spillningsinventering av älg där antalet områden som vill inventera ökat. Under våren 2024 inventerade 11 av 14 älgförvaltningsområden i Dalarna, vilket är en ökning med två förvaltningsområden mot i fjol.

Inventerat område 2024 är färglagt i kartan.

Återigen visar Dalarnas jägarkår ett stort engagemang i älgfrågan och att man som jägare är beredd att bidra med mer tid och kraft för att ge bra underlag till besluten som ska tas.

• Jägarna har levererat ett bra underlag, nu gäller det att vi får realistiska skötselplaner som leder till en god kvalitet på älgstammen. Tidigare har det bara varit fokus på att skjuta ner stammen och inte bry sig om kvalitén. Nu är det upp till bevis! Säger Mats Larsson, Klövviltsansvarig i Jägareförbundet Dalarna.

I flera områden som inventerats tidigare år har man nu i år inventerat fler trakter och provytor än tidigare. Vi ser generellt en bättre täckning och bättre spridning än tidigare år. Det grundliga genomförandet har gjorts trots att det har varit svårt för flera områden i år när det kommer till tidpunkten för inventeringen. Flera områden har fått justera sin inventeringsperiod på grund av snöläget och de bakslag som kommit under våren.

Det har sett ut som att det ska gå bra att inventera sedan har vi haft bakslag som fördröjt inventeringsstarten. Trots de svårigheter som uppstått har alla verkligen kämpat på med inventeringen i år och gjort ett kanonjobb, säger jaktvårdskonsulent Anna Olofsson.

Förvaltningsområden som genomfört spillninginventeringen på älg 2024: Gävle-Dala ÄFO (tre områden), Norn, Gyllbergen, Fredriksberg, Siljansnäs, Gimmen, Bjursås, Bingsjö, Malungs Västra, Malungs Östra-Venjan, Särna-Idre.

Senast uppdaterad den 29 aug